LOVEC | umenie
5851
post-template-default,single,single-post,postid-5851,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_width_290,smooth_scroll,side_menu_slide_from_right,big_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive

umenie


TITULKA_UMENIE

Zoznámte sa s osobnosťou a tvorbou českého maliara Zdeňka Daňka, ktorého silný vzťah k prírode je jasne čitateľný aj z jeho tvorby.

* 12. 11. 1977 v Pardubicích

Štúdium:
1992-96 – výtvarná škola Václava Hollara v Praze.
1996-99 – Vysoká škola uměleckoprůmyslová (Nešleha, Bárta)
1999-03 – Akademie výtvarných umění v Praze (Beran)

23_PA110523_v2

Zdeněk Daněk

Zdeněk Daněk

Zdeněk Daněk

Na začiatok nám priblížte, kedy a ako vznikal Váš záujem o umenie a či bol niekto vo vašom detstve, kto by Vás k umeleckej tvorbe viedol, alebo iným spôsobom podnietil vzťah k nemu?
Klasicky, jako dítě jsem hodně kreslil, vyrostl jsem na Zdeňku Burianovi a od malička jsem chtěl dělat animované filmy. Tehdy to ale bylo poměrně složité a k animaci jsem se dostal až na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Studoval jsem těsně před internetovým boomem a animace se tehdy jevila jako skomírající obor bez možností uplatnění. Uvědomil jsem si, že jedním statickým obrazem mohu toho říct stejně jako filmem.

Z cyklu zvířecí obrazy_01

Noční dobrodružství 50 × 70 cm, olej na sololite, 2002

Z cyklu zvířecí obrazy_02

Z cyklu zvířecí obrazy

Z cyklu zvířecí obrazy_03

Z cyklu zvířecí obrazy

Z cyklu zvířecí obrazy_11_Na čekané, 80x130cm, olej na desce,2001_

Z cyklu zvířecí obrazy – Na čekané, 80 x 130 cm, olej na desce, 2001

Z cyklu zvířecí obrazy_11_Sttranou 89,7x164,7, olej na plátně, 2007

Z cyklu zvířecí obrazy- Stranou 89,7 x 164,7, olej na plátně, 2007

Z cyklu zvířecí obrazy_11_Sychravý den 100x70cm

Z cyklu zvířecí obrazy – Sychravý den 100 × 70 cm, 2001

Z cyklu zvířecí obrazy_11_Sám s děvčetem v dešti

Z cyklu zvířecí obrazy – Sám s děvčetem v dešti

Z cyklu zvířecí obrazy_11_V roce 2000 I, 190x280cm, olej na plátně, 2000

Z cyklu zvířecí obrazy – V roce 2000, 280 x 200 cm, olej na plátně, 2000

Z cyklu zvířecí obrazy_11_v roce 2000, 60x40cmII

Z cyklu zvířecí obrazy – V roce 2000, 60 x 40cm II

Z cyklu zvířecí obrazy_11_Zajíc_otaznik_181,5x117,7u

Z cyklu zvířecí obrazy – Zajíc? 181,5 x 117,7 cm, 2007

Čo pre Vás znamená výtvarná tvorba?
Na to není lehké odpovědět, velmi mnoho. Je to způsob, jak vůbec fungovat ve světě, reagovat na něj a dávat životu smysl. Můj přístup k umění se proměňuje, ale pohybuji se mezi snahou ovlivňovat okolní svět a jít do hloubky, poznávávat sám sebe. Obraz často používám jako prostředek pro zaznamenání nebo vytvoření silného zážitku.

12_Hezky den 54x121

Z cyklu “Paseky”- Hezký den 54 x 121 cm

12_Paseka54x130

Z cyklu “Paseky” – Paseka 54 x 130 cm

Okrem výtvarného umenia, venujete sa ešte inému odvetviu umeleckej činnosti aj keď len pasívne?
Ano, máme s kolegy Adolfem Lachmanem a Romanem Kudláčkem kapelu Rowná ZÁda, kde hraju na kytaru. Hudební styl kapely je kakofonický psychojazz s všemožnými hudebními nedosahy do jiných žánrů.

Uprostřed - Trofej

Uprostřed – Trofej

Z cyklu "Uprostřed"

Z cyklu “Uprostřed”

Z cyklu "Uprostřed" - A sova 110x280 cm, olej na MDF, 2007 – kopie

A sova 100 x 261 cm, olej na MDF, 2007

Z cyklu "Uprostřed" - B srnka 100x380 cm – kopie

B srnka 100 x 380 cm, olej na MDF, 2007

Z cyklu "Uprostřed" - C zajic, 120x120cm, olej na MDF, 2007_IMG_3935 – kopie

Z cyklu “Uprostřed” – C Zajíc, 120 x 120 cm, olej, 2007

Z cyklu "Uprostřed" - D mrak, 112x262 cm, olej na MDF, 2007 – kopie

Z cyklu “Uprostřed” – D Mrak, 112 x 262 cm, olej, 2007

Ste generácia, ktorá ešte vyrastala bez hrozieb virtuálneho sveta. Myslíte si, že aj vďaka tomu vo vás rástol vzťah k prírode, alebo čo podnietilo toto prirodzené puto?
Myslím, že to odpovídá. I když jsem z dost civilizovaného Polabí, prožíval jsem dětství v divočině. Běhal jsem v trávě, která byla vyšší než já, modeloval z jílu, chytal motýly a všemožné brouky. U potoka byla džungle, kde to vypadalo jak v pralese, liány chmele, bezy a obrovské topoly, s kamarádem jsme tam stavěli bunkry z hlíny, klacků a nakonec i srub ze dřeva.  Dokonce jsme párkrát šli do školy pěšky v závějích, když nejel autobus, jako na obrázcích od Lady. Rodiče mě brali na trampské výpravy a učili mě rostliny a živočichy. Jsem přesvědčený, že nás formují vnější okolnosti a podmínky, ve kterých žijeme. Proto je důležité jim věnovat pozornost a nastavit je tak, aby nás inspirovaly a pomáhaly nám.

Z cyklu - Zelené obrazy

Z cyklu – Zelené obrazy 61×94,7

Z cyklu - Zelené obrazy

Z cyklu – Zelené obrazy 93×210 cm

Z cyklu - Zelené obrazy

Z cyklu – Zelené obrazy

Z cyklu - Zelené obrazy

Z cyklu – Zelené obrazy, 61×94,8 cm

Z cyklu - Zelené obrazy

Z cyklu – Zelené obrazy – diptych – 60×142 cm / 2011 a 60×100 cm / 2008

Z cyklu - Zelené obrazy

Z cyklu Zelené obrazy, 101×89 cm

Z Vašich obrazov je zrejmé, že máte skôr kritický postoj k civilizácii. Upriamujete pozornosť na negatívne vplyvy ľudstva a jeho prejavov na naše prostredie? Čo podnietilo tento postoj? Bolo to vždy tak?
Vidím to bohužel podobně, jak popisuje prof. Šmajs ve své knize Kultura proti přírodě a sice tak, že ty dvě oblasti stojí proti sobě. Doufám, že se podaří najít způsob, jak je zharmonizovat.

Krajinomalba

Krajinomalba

Krajinomalba - Vydra, 40 x 58 cm, 2015

Krajinomalba – Vydra, 40 x 58 cm, 2015

Krajinomalba - krajina

Krajinomalba – krajina

Krajinomalba - delacroix 58 x 89,7 cm

Místo pro bitvu, 58 x 89,7 cm, 2000

Krajinomalba - alej

Krajinomalba – alej

Krajinomalba - 44 x 38,2 cm

Krajinomalba – 44 x 38,2 cm

Krajinomalba - krajina

Krajinomalba – krajina

Můj zasvěcující rituál v ochraně přírody nastal, když se začala měnit krajina mého dětství. Džungli kolem potoka i srub srovnal se zemí ČEZ kvůli vysokému napětí, o kus dál vyrubal jeden břeh přírodní památky soukromník, stromy kolem silnic pořezali silničáři, Choltickou oboru proti které byl Boubín hadr schvátila revitalizace a přibylo tolik aut, že už se už nedá chodit pěšky, ani jezdit na kole.

Teď bydlím částečně v Praze a tady je to to samé. Nesnáším tu zvelebovací mánii, kdy se divoká, živá příroda pořeže a udělá se tam trávník a tři eurostromy, pokud ne rovnou beton.

Mnohé Vaše obrazy majú ekologický obsah. Angažujete sa aj nejako inak v boji za ochranu prírody?
Ubylo obrazů a přibylo mých aktivit směrem ven, ovšem nejsem moc efektivní. Především moje ekologické povědomí se probudilo. Snažím se podporovat různá ekologická sdružení. Také jsem jedno založil, vysadili jsme stromořadí, podařilo se mi zabránit nelegálnímu kácení u trati, ale to je tak vše. Zatím. Ani na blokádě Šumavy jsem nebyl.

Mám kurzy malby a svoje žáky vodím na místa v Praze, kam ještě nedosáhly revitalizace a peníze na “obnovu” zeleně.

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22x150cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22x150cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Sme magazín pre poľovníkov, lovcov, ale aj milovníkov prírody. Naším cieľom v redakcii je však prinášať čitateľom aj kontroverzné postoje voči téme poľovníctva. Ako sa vo všeobecnosti staviate k poľovníctvu vy?
Jakýkoliv management přírody je mi podezřelý a nesympatický. Myslivost nemusím, ale nejsem takový znalec, abych ji kritizoval. Vadí mi samozřejmě střílení zvěře, vidím v tom určitý sadismus a myslivecký slang se to snaží úsměvně, ale zároveň děsivě zastřít.

V prírode trávite zrejme veľa času. Máte nejakú zaujímavú príhodu s nejakým voľne žijúcim zvieraťom?
Při celodenním malování se občas podaří, že mohu sledovat zvířata, která mě nevidí. Ale jednou jsem maloval srnky na poli, díval jsem se na ně dalekohledem a snažil se k nim přiblížit co nejblíž, ale držely si dostatečnou vzdálenost. Pak se jedna začala přibližovat, měl jsem radost a začal rychle malovat. Srnka se ale přibližovala a přibližovala. Pak už jsem na ní viděl tolik detailů, že jsem nestíhal malovat a znervózněl jsem. Napadlo mě, jestli nemůže mít vzteklinu. Nakonec to dopadlo tak, že jsem sundal obraz a vyběhl s křikem proti ní a mával hrozivě malířským stojanem. Utekla.

Zelený

Zelený

Moudré místo, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Moudré místo, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Hledání moudrého místa, 22 x 150 cm, olej na desce, 2003

Čo plánujete do budúcnosti?
V současnosti se účastním platformy Reprezentace, kam přispívám každý měsíc dílem a textem. https://reprezentace.com Na mě poměrně rychlé tempo, ale je to dobré pro různé experimenty, nebo sebezpytné projekty. A budoucnost má mnoho různých podob.

Vystavujete v súčasnej dobe? Prípadne chystáte nejakú výstavu, alebo kde by mohli čitatelia Lovca vidieť Vaše obrazy?

Tento rok výstav asi bude míň, za měsíc bude něco na Šumavě a na podzim budu mít výstavu s kamarády v galerii města Trutnova, takže případní diváci budou odkázáni spíš na web. Ale může se klidně ještě něco vynořit i během roku.

Kto je Vaším vzorom, prípadne čo Vás najviac pri tvorbe inšpiruje?

Nejčastěji to jsou zážitky z přírody, bývají tak intenzivní, že s nimi musím něco dělat. Co se týče lidí, pro mě vždy byli nejdůležitější moji vrstevníci, takže důležití lidé pro mě jsou již zmiňovaní členové kapely a dále Jiří Grus a Tomáš Kubík, Jindřich Červenák, Ondřej Basjuk, Libuše Vendlová.

Co se týče světových slavných hvězd tak jména, která bych pro čtenáře Lovce doporučil jsou: malíři Neo Rauch, Mark Tansey, sochaři Anish Kapoor, Rachel Whiteread, komixový autor Moebius, animátor Cyriak, Steve Cutts (video Man) a spousta dalších.

Viac autorových prác nájdete na zdenekdanek.net

KONIEC_CLANKU1

Tags: